W rytmie ziemi - warsztaty ceramiczne i gry na bębnach

W ciągu jednej nocy, żywioły pokażą swoją moc. „W rytmie ziemi” jest to projekt łączący warsztaty ceramiczne, muzyczne (bębny) oraz plenerowy wypał ceramiki metodą pierwotną.  W sierpniu, ostatnia noc wakacji będzie świętem sztuki- ceramiki i muzyki płynącej prosto z czarnego lądu i serca. 

maskaPracownia ceramiki w Opolskim Centrum Kultury wraca do korzeni. W dniach 17 i 24 sierpnia odbędą się warsztaty ceramiczne (17.08.-wykonywanie prac, 24.08.-zdobienie szkliwami, angobami). Motywem przewodnim będzie sztuka Afryki. Powstałe prace będą nawiązywać do prostych naczyń, elementów kultu, biżuterii, instrumentów muzycznych z Czarnego Lądu. Po pierwszym spotkaniu prace zostaną wstępnie wypalone (na biskwit), a następnie na kolejnym spotkaniu ozdobione zgodnie z kanonem zdobnictwa afrykańskiego. Ceramika, praca z gliną już sama w sobie jest połączeniem czterech żywiołów: wykorzystanie ziemi, pomoc powietrza i wody, oraz końcowa praca ognia, sprawiają, że powstałe prace są wyjątkowe, magiczne i pełne pozytywnej energii. Zwieńczeniem pracy z gliną będzie nocny, plenerowy wypał ceramiki metodami pierwotnymi. Wydarzenie to będzie mieć miejsce 31 sierpnia na cyplu kąpieliska miejskiego. Wypał odbędzie się (zależnie od wielkości i ilości powstałych prac) w kilku piecach, wybudowanych podczas imprezy. PlanujemySłoma wybudować piec jamowy, drobne elementy takie jak biżuteria odymimy w garnku. Ciekawym eksperymentem będzie wybudowanie i wypał w piecu papierowym na konstrukcji drewnianej. Wypał będzie odbywał się przez całą noc, a końcowe efekty pracy udostępnione będą na wystawie już we wrześniu. Wypał ceramiki nie będzie jedyną atrakcją tej nocy. Oprócz rozświetlonego ogniem nieba, powietrze przenikną dźwięki etnicznej muzyki. Warsztaty gry na bębnach poprowadzi Jerzy „Słoma” Słomiński. Wybitny muzyk, prekursor gry na bębnach w naszym kraju. Jako pierwszy w Polsce zajął się wytwarzaniem profesjonalnych bębnów typu conga. Congas to rodzina bębnów kubańskich wywodzących się z Afryki. W konstrukcji kongi możemy wyróżnić dwa główne elementy – korpus oraz naciąg, na który składa się naturalna lub syntetyczna (nasączona syntetycznymi środkami) skóra, przymocowana metalową obręczą. Pełen zestaw kong to cztery bębny (Nino, Quinto, Conga i Tumba). Zazwyczaj grając na nich solo lub włączając do zestawu "przeszkadzajek" perkusyjnych, gra się na trzech (Quinto, Conga i Tumba). W orkiestrach lub większych składach perkusyjnych role są jasno podzielone i stosuje się jeden, najwyżej dwa bębny, dowolnego typu. Technika gry na kongach nie jest prosta i wymaga wielu ćwiczeń.